A program különlegességét az adta, hogy egy kreatív kolléga részletgazdag, gondosan kidolgozott közlekedési terepasztalt készített elő a diákok számára. A megjelenített úthálózat, a buszöblök, a gyalogátkelőhelyek, a kereszteződések, a kerékpárutak és a parkolók nagyban segítették a gyerekeket a szabályok megértésében és alkalmazásában. A tanulók ehhez papírból hajtogatott házakat, színes kisautókat, kerékpárt és szintén saját kezűleg készített közlekedési táblákat alkottak, így a városka közösen keltették életre.
A gyerekek lelkesen dolgoztak, miközben megtapasztalták, hogy a közlekedésben minden elemnek – a járműveknek, a gyalogosoknak, a kerékpárosoknak, a tábláknak és a jelzőlámpáknak – fontos szerepe van. Az Autómentes Nap szellemisége különösen aktuálissá tette a feladatot: a diákok beszélgettek arról is, mennyivel tisztább és biztonságosabb lehetne környezetünk, ha gyakrabban választanánk a sétát, a kerékpárt vagy a tömegközlekedést az autó helyett.
A közösen megalkotott, színes és szabályos kisváros a tanóra végére igazi közösségi élménnyé vált, amely a bonyhádi testvériskolából vendégként érkezett pedagógusok számára is megmutatta: a tanulás élvezetes, alkotó és szemléletformáló tevékenység lehet.
A gondos, kreatív, előkészítő, kísérő, segítő pedagógiai asszisztensi közreműködések nemcsak elősegítik, hanem színesítik és inspirálják a tanítók, tanárok munkáját.