Interjú az újonnan induló „Nyugodt tanórák” programról

Beszámolók Szülők 2025. november 09.

Iskolánk felső tagozatán új program indult „Nyugodt tanórák” címmel: az Arizona-programból kiindulva, iskolánk sajátságaira szabva, főigazgató úr elgondolása és döntése alapján. A kezdeményezés célja, hogy diákjaink számára olyan tanulási környezetet teremtsünk, amelyben mindenki jobban tud figyelni, és a tanítás-tanulás hatékonyabban valósulhat meg. Az alábbiakban rövid interjút olvashatnak a program egyik kidolgozójával, Márkus-Zalatnay Fruzsina gyógypedagógussal.

Interjú az újonnan induló „Nyugodt tanórák” programról

– Mi a célja a felső tagozaton ma elindított Nyugodt tanórák programnak?

A program célja az, hogy a gyerekek jobban oda tudjanak figyelni az órákon, és minél kevesebb olyan tényező legyen, ami elvonja a figyelmüket. Sok tanulónak nehéz a koncentráció, őket a kisebb ingerek is könnyen megzavarják. Bízunk benne, hogy a nyugodtabb légkör segíti az eredményesebb tanulást és tanítást.

– Miért volt szükség erre az újításra?

Egyre több jelzés érkezett arról, hogy a pedagógusoknak nagyon nehéz tanítani, a gyerekeknek pedig odafigyelni az órákon olyan körülmények között, amikor a gyerekek folyamatosan beszélgetnek. A tanulók sokszor nem érzik annak a felelősségét, hogy a viselkedésük milyen hatással van a társaikra és a pedagógusra. Szeretnénk, ha nagyobb belátásuk lenne ezen a téren, és így tudnánk rájuk hatni, hogy megváltozzon a viselkedésük és jobban figyeljenek egymásra.

– Hogyan kell mindezt elképzelni a gyakorlatban?

Egy nagyon egyszerű szabályrendszerhez igazodunk. Például csak akkor állhatnak fel a gyerekek, ha a tanár erre engedélyt ad, jelentkezni kell, ha valamit közölni szeretnének, stb. Ha egy tanulóra többször rá kell szólni, a neve mellé jelzés kerül a táblára. A harmadik jelzés után az órát tartó pedagógus kiküldi a tanulót az erre kijelölt „nyugodt sarokba”, ahol egy pedagógiai asszisztens fogadja. Itt meghatározott kérdéseken mennek végig együtt: Miért küldtek ki? Mi volt az oka a viselkedésemnek? Milyen hatással volt a többiekre és a tanárra? Milyen következményei lehetnek a tetteimnek? Min tudnék változtatni, hogy jobban együttműködjek az iskolával? Van-e szükségem segítségre, és ha igen, kitől kérjem?

A kiküldés tényét magatartásfüzetben rögzítjük, az óra tananyagát a gyermeknek be kell pótolnia, ha a gyermeket öt alkalommal kiküldik, akkor a szülővel konzultációt kezdeményezünk.

Fontos hangsúlyozni, hogy a program nem büntetésre épül, hanem a felelősségérzet erősítésére. Azt szeretnénk elérni, hogy a diákok megértsék: cselekedeteiknek következményei vannak, és közösen tehetünk azért, hogy nyugodtabb légkör legyen az órákon.

– Mit tapasztaltak eddig az előkészítés során? Hogyan reagáltak a gyerekek?

A tavalyi tanévben már kísérleti jelleggel kipróbáltuk a programot pár osztályban. A kezdeti hetekben tapasztalható volt némi határfeszegetés, de hamar egyértelmű változások mutatkoztak. Érdekes volt megfigyelni, hogy sok esetben nem a problémásnak gondolt tanulóktól indult a zavaró beszélgetés, hanem azoktól, akik csak halkan beszélgettek – mégis ez váltotta ki a hangzavart.

– Gondoltak az SNI és BTMN tanulókra is?

Természetesen. Az ő különleges helyzetüket mindig figyelembe vesszük, adott esetben jobban toleráljuk viselkedésüket. A program egyik célja éppen az ő védelmük, hiszen sokszor nekik még nehezebb egy ingergazdag környezetben figyelni. A nyugodtabb tanórai légkör kifejezetten segíti őket a koncentrálásban.

– Mit üzenne a szülőknek a program indulásának napján?

Úgy gondoljuk, a program akkor lehet igazán sikeres, ha a szülőkkel együttműködve valósul meg. A célunk közös, hogy gyermekeink biztonságban, nyugodt környezetben, egymást tiszteletben tartva tanulhassanak. Nagyon fontos a folyamatos kommunikáció, ezért kérjük, bármilyen probléma vagy nehézség esetén beszéljünk egymással, és közösen keressünk megoldást! Előre is köszönjük a szülők támogatását!

Befejezésként elmondhatjuk: a „Nyugodt tanórák” program elindítása egy fontos lépés afelé, hogy diákjaink számára még inkább támogató és biztonságos tanulási környezetet teremtsünk.


Hunyadi Magazin

Hunyadi Magazin

A Hunyadi Magazin a soproni Hunyadi János Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola hivatalos blogja. Írásainkkal segítünk eligazodni az iskolai életben, bemutatjuk értékeinket, programjainkat, és hasznos tudnivalókkal támogatjuk a szülőket. Célunk, hogy minden család magabiztosan és naprakészen kísérhesse végig gyermekét a Hunyadiban töltött évek során.

A Hunyadi Blogja szerzői csapata


Figyelmébe ajánljuk

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kísérje figyelemmel a Hunyadi János Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola legfrissebb híreit, eseményeit és programjait, hogy mindig naprakész maradhasson!