– Mi a célja a felső tagozaton ma elindított Nyugodt tanórák programnak?
A program célja az, hogy a gyerekek jobban oda tudjanak figyelni az órákon, és minél kevesebb olyan tényező legyen, ami elvonja a figyelmüket. Sok tanulónak nehéz a koncentráció, őket a kisebb ingerek is könnyen megzavarják. Bízunk benne, hogy a nyugodtabb légkör segíti az eredményesebb tanulást és tanítást.
– Miért volt szükség erre az újításra?
Egyre több jelzés érkezett arról, hogy a pedagógusoknak nagyon nehéz tanítani, a gyerekeknek pedig odafigyelni az órákon olyan körülmények között, amikor a gyerekek folyamatosan beszélgetnek. A tanulók sokszor nem érzik annak a felelősségét, hogy a viselkedésük milyen hatással van a társaikra és a pedagógusra. Szeretnénk, ha nagyobb belátásuk lenne ezen a téren, és így tudnánk rájuk hatni, hogy megváltozzon a viselkedésük és jobban figyeljenek egymásra.
– Hogyan kell mindezt elképzelni a gyakorlatban?
Egy nagyon egyszerű szabályrendszerhez igazodunk. Például csak akkor állhatnak fel a gyerekek, ha a tanár erre engedélyt ad, jelentkezni kell, ha valamit közölni szeretnének, stb. Ha egy tanulóra többször rá kell szólni, a neve mellé jelzés kerül a táblára. A harmadik jelzés után az órát tartó pedagógus kiküldi a tanulót az erre kijelölt „nyugodt sarokba”, ahol egy pedagógiai asszisztens fogadja. Itt meghatározott kérdéseken mennek végig együtt: Miért küldtek ki? Mi volt az oka a viselkedésemnek? Milyen hatással volt a többiekre és a tanárra? Milyen következményei lehetnek a tetteimnek? Min tudnék változtatni, hogy jobban együttműködjek az iskolával? Van-e szükségem segítségre, és ha igen, kitől kérjem?
A kiküldés tényét magatartásfüzetben rögzítjük, az óra tananyagát a gyermeknek be kell pótolnia, ha a gyermeket öt alkalommal kiküldik, akkor a szülővel konzultációt kezdeményezünk.
Fontos hangsúlyozni, hogy a program nem büntetésre épül, hanem a felelősségérzet erősítésére. Azt szeretnénk elérni, hogy a diákok megértsék: cselekedeteiknek következményei vannak, és közösen tehetünk azért, hogy nyugodtabb légkör legyen az órákon.
– Mit tapasztaltak eddig az előkészítés során? Hogyan reagáltak a gyerekek?
A tavalyi tanévben már kísérleti jelleggel kipróbáltuk a programot pár osztályban. A kezdeti hetekben tapasztalható volt némi határfeszegetés, de hamar egyértelmű változások mutatkoztak. Érdekes volt megfigyelni, hogy sok esetben nem a problémásnak gondolt tanulóktól indult a zavaró beszélgetés, hanem azoktól, akik csak halkan beszélgettek – mégis ez váltotta ki a hangzavart.
– Gondoltak az SNI és BTMN tanulókra is?
Természetesen. Az ő különleges helyzetüket mindig figyelembe vesszük, adott esetben jobban toleráljuk viselkedésüket. A program egyik célja éppen az ő védelmük, hiszen sokszor nekik még nehezebb egy ingergazdag környezetben figyelni. A nyugodtabb tanórai légkör kifejezetten segíti őket a koncentrálásban.
– Mit üzenne a szülőknek a program indulásának napján?
Úgy gondoljuk, a program akkor lehet igazán sikeres, ha a szülőkkel együttműködve valósul meg. A célunk közös, hogy gyermekeink biztonságban, nyugodt környezetben, egymást tiszteletben tartva tanulhassanak. Nagyon fontos a folyamatos kommunikáció, ezért kérjük, bármilyen probléma vagy nehézség esetén beszéljünk egymással, és közösen keressünk megoldást! Előre is köszönjük a szülők támogatását!
Befejezésként elmondhatjuk: a „Nyugodt tanórák” program elindítása egy fontos lépés afelé, hogy diákjaink számára még inkább támogató és biztonságos tanulási környezetet teremtsünk.